
Promotion med annonselenker
Hver gang man bruker DNBs pengeoverføringstjeneste Vipps er det ikke bare penger som flyttes på. Også personinformasjon overføres – til Facebook.
Oslo (NTB): Både Datatilsynet og Forbrukerrådet reagerer på informasjonsoverføringen, melder NRK.
Det er Forbrukerrådet som sammen med SINTEF har kartlagt Vipps og en rekke norske apper. Konklusjonen er at hver gang en bruker åpner Vipps-appen, uavhengig av om man har en Facebook-konto eller ikke, så sender DNB-appen varsel til Facebook.
– Vi vet ikke hvilken informasjon som ligger i ID-koden som sendes til Facebook, men det kan være mye, sier SINTEF-forsker Antoine Pultier.
Forbrukerrådet ber om en grundig forklaring fra DNB ettersom informasjonsoverføringen ikke er nevnt i personvernsvilkårene. Datatilsynet mener det virker som DNB bryter kravet i personopplysningsloven ved ikke å opplyse kunden om dette.
Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB avviser på sin side at Vipps deler informasjon om brukerne på Facebook og sier dette isteden dreier seg om informasjonskapsler som gjør det mulig å tilpasse annonser til ulike målgrupper. (©NTB)
Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!
No comments:
Post a Comment