Tidligere i år fikk elbiler kjøreforbud i kollektivfeltet på Mosseveien inn til Oslo.
På Mosseveien, altså E18 i sørøstlig retning, har effekten ifølge NRK vært svært merkbar. Tall fra Ruter viser at bussene kjører 25 prosent raskere etter at de fikk kollektivfeltet for seg selv igjen. Før forbudet holdt bussene bare 32,7 km/t i gjennomsnitt, etter forbudet har de holdt 41,1 km/t i snitt.
Elbilene kommer tilbake
Ifølge Ruter er det også blitt slutt på klager fra de reisende.
- Vi fikk ganske mange klager tidligere på at bussen var 10–15 minutter forsinket i morgenrushet. Nå er den inne på tiden, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen til NRK.
Men fra 1. juni kan bussen atter miste litt av farten på E18: Mandag sendte Statens vegvesen nemlig ut en pressemelding der de sier at elbiler igjen kan kjøre i kollektivfeltet i Mosseveien fra 1. juni.
I tidsrommet 7–9 og 14–18 vil kun elbiler med passasjer få tilgang til kollektivfeltet. Men resten av døgnet har elbilene tilgang som normalt. Dermed blir det samme ordning på Mosseveien som mellom Filipstad og Sandvika.
- På bakgrunn av erfaringer fra E18 mellom Filipstad og Sandvika, der elbiler med minst en passasjer kan kjøre, har vi valgt å gjøre om på den ordningen vi har hatt på Mosseveien, sier Eystein Hanssen, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen til Osloby.
God effekt også vestover
Mens elbiler ble kastet ut av kollektivfeltet hele døgnet gjennom på Mosseveien, ble løsningen på E18 vestover en annen. Der ble det innført såkalt samkjøring, elbiler må ha to eller flere reisende ombord for å få bruke kollektivfeltet i rushtiden om morgenen (07–09) og ettermiddagen (14–18) på hverdager. Nå blir det samme ordninger på begge strekninger.
Men også det har hatt stor effekt på fremkommeligheten til bussene. Bussen gikk fra å bruke 27 til 9 minutter på samme strekning etter innføring av vedtaket.
- Vil ikke elbiler i kollektivfelt forsinke bussen?
- Det å ta ut elbiler fra kollektivfelt gir alltid en god effekt når det gjelder fremkommelighet for bussen, men her må vi ta flere hensyn. Vi vil ha god dialog med Ruter i perioden fremover med tanke på fremkommelighet for buss. Hvis bussen blir vesentlig forsinket, vil vi vurdere å reversere vedtaket, svarer Hanssen.
Han understreker at tiltakene som begrenser elbilenes tilgang til kollektivfelt i Oslo er et resultat av det omfattende tunnelrehabiliteringsprosjektet som startet i Oslo i fjor. Disse vedtakene vil gjelde til og med 2017.
Over 50.000 elbiler
Det har vært irritasjon over elbiler i kollektivfeltet i flere år. I fjor rullet elbil nr. 50.000 ut på norske veier. Hoveddelen av disse kjører i Oslo-området. Den utløsende årsaken til at elbildene ble kastet ut av kollektivfeltene, var de omfattende rehabiliteringene av tunneler i Oslo. De startet i fjor sommer og skal pågå i flere år fremover.
- Vi prioriterer derfor kollektivtrafikk og nødetater på sentrale, berørte strekninger, sa prosjektleder Hilde Ulvik i Veivesenet til Aftenposten tidligere i år.
Grunnen til at også Mosseveien ammes av vedtaket, er at Mosseveien fungerer som avlastningstrasé når det blir kø på E6 sørfra.


No comments:
Post a Comment