
Promotion med annonselenker
En svindel-SMS som tilsynelatende er fra banken Nordea er sendt ut til et ukjent antall mobilabonnenter.
Flere av Nettavisens ansatte fikk ved 18.20-tiden torsdag en SMS fra det som tilsynelatende er banken Nordea.
I meldingen blir man bedt om å bekrefte sitt mobilnummer ved å følge en lenke.
Ved å trykke på den vedlagte lenken i SMS-en blir man videre bedt om å skrive inn fødselsnummer og kode fra sikkerhetskort, eller å logge seg inn via bank-ID på mobil.
- Forsøk på å stjele personlig data

IKKE SVAR: Nettavisens utviklingssjef, Helge Valvik, sier at man absolutt ikke må gjøre som man blir bedt om i SMS-en. Foto: Maria Schiller Tønnessen (Mediehuset Nettavisen)
Helge Valvik, utviklingssjef i Nettavisen, sier at man aldri må gjøre som man blir bedt om i slike tekstmeldinger.
- Bankene sender aldri ut slike sms-er på den måten. Dette er åpenbart et forsøk på å stjele personlige data.
Videre sier Valvik at denne type SMS-svindel er en forholdsvis enkel form for smishing, som metoden kalles.
Kommunikasjonsrådgiver i Nordea, Grete Kruse, forteller til Nettavisen at det er tredje dagen på rad at de er utsatt for smishing.

Denne siden blir man sendt videre til ved å klikke på lenken i SMS-en.
- Både kunder og ikke-kunder får denne meldingen. Med en gang vi oppdager at slike SMS-er blir sendt ut, stenger vi ned den falske siden som lenken fører til, for det har vi nemlig mulighet til å gjøre, selv om siden ikke har noe med oss å gjøre.
Vet ikke hvem som står bak
Hun sier videre at folk må være svært kritiske til oppfordringer om å gi ut personlig informasjon.
- Det må man selvfølgelig ikke oppgi. Banken vil aldri be om personlige opplysninger via SMS eller e-post.
Nordea vet ikke hvem som står bak smishingen.
SMS phishing (kalt smishing) er en form for kriminell aktivitet som har som mål å få folk til å gi ut passord eller kredittkortopplysninger.
Ved å bruke troverdige bedrifter eller organisasjoner som avsender i en SMS, er tanken å lure folk til å gi ut personlige opplysninger.
- Dette kommer i bølger, og det eneste vi kan gjøre er å stenge ned siden. Vi har også mulighet til å se om kunder faktisk har oppgitt informasjonen. I så fall kan vi stenge ned nettbanken deres, slik at de ikke rekker å bli svindlet.
- Gi beskjed
Videre ber Kruse kunder om å gi beskjed dersom de har gitt opplysninger etter å ha fått denne SMS-en.
- Hvis noen har vært så uheldige å oppgi passord eller lignende, så ber vi dem om å gi beskjed til oss.
Så langt skal ingen ha blitt svindlet som følge av dette smishing-forsøket.
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


No comments:
Post a Comment