Gir opp: Se & Hør, eid av danske Aller, forsvinner fra bladhyllene. Foto: Thomas Lekfeldt/NTB Scanpix.
Aller Media legger ned Se & Hør i Sverige og relanserer Hänt i Veckan.
Aller Media skroter Se & Hør i Sverige. - Det er et tøft marked og det har ikke gått bra nok, sier Bo Liljeberg, ansvarlig redaktør i svenske Se & Hør, til Resumé. Mediekonsernet, som står bak tilsvarende kjendisblader i Norge og Danmark, vil i stedet blåse liv i en gammel merkevare: Hänt i Veckan. - Vi har lenge lengte etter å ta tillbake navnet Hänt i Veckan, som til tross for at det ikke vært på markedet på 20 år, er en av Sveriges mest kjente merkevarer. Vi vil vise at vi fortsatt tror på vår kjernevirksomhet og lager et helt nytt blad. Samtidig vil vi fortsette å utvikle kjendisjournalistikken og satse på sterkt innhold i flere kanaler, sier Bo Liljeberg. - Vi velger å lage et helt nytt konsept. Kjendisblader i dag er nesten bare konsentrert om kjappe historier. Nå vil vi utvikle magasinene med fordypende nyheter, lengre lesning og intervjuer. Selv om man liker kjappe kjendisnyheter, så vil man også få fordypning og bredde, sier Liljeberg. Tidligere i år avslørte en eks-journalist i danske Se og Hør at kjendisbladet hadde overvåket en rekke kjendiser ulovlig. Bo Liljeberg avviser at nedleggelsen av det svenske bladet har noe med dette å gjøre. - Virkelig ikke. Jeg begynte å jobbe med dette i februar, og to uker etter det hadde vi det klart for oss hva vi ville gjøre. Lenge etterpå kom historien i Danmark. Vi har bare navnet og eierne sammen, sier han til Resumé.


No comments:
Post a Comment